Egészséges táplálkozás

Íme néhány jó tanács az egészséges táplálkozáshoz, bár ebben a  témában megoszlanak a vélemények, ezért én a személyes tapasztalataimat szeretném megosztani arról, ami szerintem egészséges:

 

1.      Ne felejtsünk el reggelizni, hiszen a gyomor reggel 7:00 és 09:00 között a legaktívabb. Egy tápláló reggeli fokozza a délelőtti fizikai és szellemi teljesítményünket. Számos kutatás bebizonyította, hogy azok az iskolás gyermekek, akik reggeliznek, jobban teljesítenek az iskolában, így a tanulmányi eredményeik is jobbak.

2.      Együnk minden nap zöldséget, gyümölcsöt, lehetőleg szezonális, hazai termésekből. Az ajánlott napi mennyiség minimum 400-500 gr.

3.      Kerüljük a sok cukor, zsír, hús fogyasztását, mert ezek okozzák a legtöbb betegségek, ha túlzásba visszük fogyasztásukat.

4.      Fehér kenyér helyett együnk inkább teljes kiőrlésű lisztből, tönkölylisztből, zabkorpával, magokkal készült kenyeret. A házi tészták, sütemények készítésénél érdemes kipróbálni a durumlisztet, rizslisztet, gesztenyelisztet, mandulalisztet és a hajdinalisztet.

5.      Fehér cukor helyett használjunk inkább finomítatlan nádcukrot, nyírfacukrot, mézet, juharszirupot, természetes édesítőt (pl. steviát). A tejcsokoládék, cukorkák helyett együnk inkább gyümölcsöket, joghurtot, müzlit, olajos magvakat.

6.      A telített állati zsírok helyett fogyasszunk inkább hidegen sajtolt olajokat (extra szűz olívaolaj, szőlőmagolaj, tökmagolaj, mogyoróolaj, mákolaj, lenmagolaj stb.), ezzel megakadályozhatjuk a szív- és érrendszeri betegségeket.

7.      Ha nem vagyunk vegetáriánusok, a sok sertéshús helyett együnk inkább halat, csirkehúst, de azt is csak mértékkel. A sertéshús nehezebben emészthető és magas zsírtartalmú, ezért ha mértéktelenül fogyasztjuk, szív-és érrendszeri illetve vastagbél betegségeket okozhat. Fehérjeszükségletünket nem csak a húsok, halak fogyasztásával tudjuk biztosítani, hanem növényekkel is (pl. bab, lencse, borsó, mák, szója), vagy tojással, tejtermékekkel (pl. sajt, túró, yoghurt).

8.      Ne sózzuk túl az ételeket, főleg a gyermekeknél figyeljünk erre, helyette használjunk más fűszereket ízesítésre (pl. petrezselyem, bazsalikom, rozmaring, majoránna, kapor, kömény, kakukkfű, citromfű stb.), ezek az emésztést is elősegítik.

9.      Kerüljük a tartósítószert, mesterséges színezéket, aromákat tartalmazó élelmiszereket, a konzerveket, savanyúságokat, befőtteket, helyette frissen készült ételeket fogyasszunk.

10.  Ne lakjunk teljesen jól, a kb. 80%-os gyomortelítettség még nem terheli túl az emésztőrendszert. Együnk naponta többször kevesebbet.

11.  Együnk nyugodt körülmények között, alaposan rágjuk meg az ételt.

12.  Igyunk sok folyadékot, lehetőleg tiszta ivóvíz formájában (naponta minimum 2-3 litert), rendszeresen fogyasszunk tisztító, emésztést segítő gyógyteákat (pl. ezerjófű, csalán, áfonyalevél, cickafark, apróbojtorján)

 

Összességében nézve nincsenek tiltott táplálékok, mindent lehet enni, de mértékkel. Érdemes előnyben részesíteni a szervezet számára értékesebb, jó minőségű táplálékokat, amelyeket minél kevesebb vegyszerrel kezeltek, hiszen abból vagyunk, amit megeszünk.

 

Az egészséges táplálkozás jótékony hatásait remekül kiegészíti a rendszeres mozgás, már napi 30 perc sétával sokat tudunk tenni egészségünkért.